Nintendo / NES brochure uit 1987
“Nintendo maakt de video game volwassen. ’t Is heel spannend. ’t Is heel anders dan de video spelletjes van vroeger. Speel mee in de opwindende wereld van Nintendo.”
In een brochure over het Nintendo Entertainment System uit 1987, uitgebracht door distributeur Bandai BV Breukelen, probeert men duidelijk te maken dat deze spelcomputer anders is. En zich af te zetten van de ervaringen die consumenten hebben gehad met eerdere consoles. De combinatie van accesoires, games en de ervaring die je daardoor met Nintendo zou krijgen worden op de voorgrond geplaatst. Een ervaring die nieuw en anders zou zijn.
Family Fun Fitnes
“De wereld van Nintendo is sport, spel, spanning en snelheid. Neem bijvoorbeeld Family Fun Fitness. Het absolute hoogtepunt is de hordenloop. Nog nooit in Nederland vertoond. Je springt en sprint op een mat. Thuis voor de buis.”
De trimmat en het bijbehorende spel krijgen veel aandacht. Het kunnen spelen met een mat waarop je moet springen en drukken is volgens de distributeur iets unieks dat het publiek zou aanspreken. Ook in nieuwsartikelen en promoties rondom Nintendo in de lanceerperiode krijgt Family Fun Fitness veel nadruk, vooral ook de sociale aspecten van de ervaring. Bandai BV ziet dit duidelijk als iets om zich te onderscheiden van de concurrentie.
“Wie blijft er jammerlijk op de 5e horde steken? Jij? Je vriend? Je vriendin? Of iemand van de familie? Wat een belevenis!”
Een interessant detail is trouwens dat de mat die in de brochure staat afgebeeld niet de NES versie is, maar de Japanse Famicom versie. In de linkerbovenhoek staat “Family Computer”. Daarnaast staat “Family Trainer” op de mat in plaats van “Family Fun Fitness” zoals op de NES versie hoort te staan.
R.O.B. en de Zapper
Wat minder uitgebreid dan Family Fun Fitness komen de andere accesoires aan bod. De omschrijving van R.O.B. laat nog best veel aan de fantasie van de lezer over. Op basis van de tekst is het voor de lezer niet echt duidelijk wat deze nu doet.
“Hij reageert op elk commando via het TV scherm. Wat een sensatie om je krachten eens voor de verandering te meten met een echte robot.
Bij de beschrijving van de Zapper (“nog zo’n nieuw en fantastich apparaat”) worden er voor het eerst in de brochure een aantal titels van games gegeven die bij de accessoire horen. Hogan’s Alley, Duck Hunt en Wild Gunman komen voorbij.
De titels
Na het behandelen van het systeem en de vele accessoires is er wat meer aandacht voor de games die beschikbaar zijn, alhoewel alleen in de vorm van screenshots. Dit lijken titels te zijn die beschikbaar zijn bij de lancering van dit systeem. Opvallend daarbij is dat een titel zoals Super Mario Bros gewoon één van de vele titels is. Niet een titel die men uitlicht en veel aandacht aan geeft. De accesoires, de ervaringen die je daarmee kunt hebben, de breedte van het aanbod worden op de voorgrond geplaatst in de marketing.
De lijst komt grotendeels overeen met wat ik al uit andere bronnen heb kunnen opmaken omtrent beschikbare titels van de NES in Nederland, met een paar kleine aanvullingen. Met deze aanvullende informatie kunnen we een definitievere lijst opmaken:
- Super Mario Bros: 89,50
- Kung Fu: 89,50
- Donkey Kong: 79,50
- Donkey Kong 3: 79,50
- Pinball: 79,50
- Golf: 89,50
- Tennis: 89,50
- Popeye: 79,50
- Ice Climber: 89,50
- Mach Rider: 99,50
- Duck Hunt: 99,50
- Wild Gunman: 99,50
- Hogan’s Alley: 99,50
- Family Fun Fitness: 199
- Gyromite: 129,50
- Stack Up: 129,50
- Excitebike
- Clu Clu Land
- Slalom
- Soccer
Alle prijzen zijn in guldens. Van de laatste vier titels zijn de prijzen bij mij niet bekend, maar ze zullen vergelijkbaar zijn met de andere titels.
Niet iets tijdelijks
Wat ook opvalt is dat men ook duidelijk blijkt te willen maken dat Nintendo niet iets tijdelijks is. Niet iets dat na een jaartje of twee weer zal verdwijnen. Er zullen steeds meer nieuwe games verschijnen. “Ook in 1988”. Dit vertrouwen is mogelijk aangetast door andere spelcomputers zoals bijvoorbeeld de Colecovision, die al vrij snel na de introductie weer van het toneelspel verdween. De claim dat Nintendo ook in Europa de absolute nummer 1 was, is gezien de feiten nergens op gebaseerd. Al helemaal niet in 1987.
De brochure geeft goed inzicht in de manier waarop Nintendo / Bandai BV de NES op de markt wilde introduceren. Opvallend blijft de nadruk op Family Fun Fitness, die nadruk lijkt ook best onderscheidend te zijn in vergelijking met de marketingstrategie in andere landen.
Je kunt de scans van de brochure in hoge resolutie downloaden op archive.org
Ruwe onbewerkte archiefscans kan je hier downloaden (let op: grote bestanden)