HD remasters van 3d animaties Redcat games

HD remasters van 3d animaties Redcat games

Op zijn Youtube kanaal is Milan Pollé begonnen met het posten van opnieuw gerenderde versies van de 3d animaties die hij maakte de Redcat games. Milan Pollé werkte in de tweede helft van de jaren ’90 bij Davilex. Hij maakte daar onder andere 3d animaties voor Redcat games zoals Het Levende Kleurboek en De Spannende Stedentocht.

De animaties zijn gemaakt met het MS-DOS animatieprogramma Imagine 3d. De bronbestanden had Milan nog, en met behulp van een virtuele machine om de originale software aan de praat te krijgen is het gelukt om de oorspronkelijke animaties in veel hogere kwaliteit opnieuw te renderen.

Inspiratie om de 3d animaties opnieuw te renderen en beschikbaar te stellen kwam toen toen Milan screenshot van zijn Redcat animaties voorbij zag komen op Reddit.

De oorspronkelijk uitgebrachte animaties hadden uiteraard zijn beperkingen: 256 kleuren met een resolutie van 320 bij 200 pixels. Deze nieuwe versies hebben deze beperking qua kleuren niet en een veel hogere resolutie. Er is veel meer detail te zien.

De remasters van het werk van Milan Pollé laat nogmaals zien wat het belang is van het bewaren van het bronmateriaal waar games mee zijn gemaakt. En de technische uitdagingen die er zijn om dat materiaal bruikbaar en toegankelijk te houden. Voor veel mensen zijn de games waar Milan aan werkte een mooie jeugdherinnering en een inspiratie geweest.

Milan Pollé werkte bij Davilex aan verschillende titels. Voor de Redcat games en A2 Racer maakte hij 3d animaties met Imagine 3D en 3D Studio Max. Ook heeft 3d modellen gemaakt voor games zoals A2 Racer, Amsterdoom, Autobahn Raser en Invasion Deutschland. Voor Amsterdoom en Invasion Deutschland maakte hij ook karakteranimaties.

Eén gedachte over “ HD remasters van 3d animaties Redcat games

  1. Leuk stukje om te lezen! Ik had niet verwacht dat er nog zoveel enthousiasme zou zijn van mensen die in hun jeugd Redcat spellen hebben gespeeld.

    Zeker een goed punt over het bewaren van bronbestanden. Ik ben daar ook niet heel zorgvuldig mee geweest. Als je zelf ergens aan gewerkt hebt voelt het niet als een bijzonder iets.

    Een oud collega vertelde mij dat bij ook nog back-ups heeft van grafische bronbestanden. Hopelijk zijn hiermee ook remasters te maken van latere Redcat animaties.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *