Nederlandse gameontwikkelaars: Ronald Pieket Weeserik
Ronald Pieket Weeserik (1961) kwam in 1979 voor het eerst in aanraking met programmeren via een vriend, Nico, wiens vader een Apple II computer had gekocht. Samen programmeerden ze de computer. Nico ging informatica studeren aan de universiteit. Ronald werd gamesprogrammeur. Hij leerde verder programmeren op platforms zoals de ZX Spectrum, MSX, Amiga en Atari ST. In 1986 werkte Ronald voor Aackosoft waar hij verschillende games voor maakte.
De game Skooter die hij voor Aackosoft maakte is opgenomen in de Nederlandse Gamescanon van Beeld & Geluid. De game doet sterk denken aan een kruising van Pac-Man, Sokoban en nog het meest aan de Eggerland/Adventures of Lolo serie van HAL Laboratories.
In 1987 stopte Aackosoft met het intern ontwikkelen van games. Ronald zat hierna zonder werk en ging COBOL leren, voor een mogelijke nieuwe carrière in de productie van bedrijfssoftware. Games bleven echter trekken. In 1988 bezocht hij een vakbeurs voor computergames in Engeland. Hij kreeg een baan aangeboden in Engeland bij The Sales Curve, een net gestarte ontwikkelaar en uitgever van computergames. Ronald verkocht al zijn bezittingen en verhuisde naar Engeland. Voor The Sales Curve ontwierp en programmeerde hij diverse Amiga en Atari ST games. Originele producties zoals de gerenommeerde shooter S.W.I.V. (Random Access, The Sales Curve, 1991), maak ook ports van games zoals Silkworm (1988, Tecmo) en Rod-Land (Jaleco, 1991).
Ronald Pieket Weeserik werkte in de jaren ’90 aan titels voor allerlei platforms. Een aantal voorbeelden zijn:
- De Super Nintendo versie van The Lion King (Virgin Interactive Entertainment, 1991)
- De Windows versie van Die Hard Trilogy (Probe Entertainment, 1996)
- De Playstation game One (Visual Concepts Entertainment, 1997)
- Een niet uitgebrachte titel voor de Sega Saturn, toen hij werkzaam was bij Sega of Europe (1994 t/m 1996)
In 1997 verkaste hij naar de Verenigde Staten om te gaan werken bij Visual Concepts. Van 2001 t/m 2009 werkte hij bij Pandemic Studios aan titels zoals Mercenaries en The Saboteur voor platforms zoals de PlayStation 2, PlayStation 3 en Xbox 360. In de jaren ’10 werkt hij aan allerlei games van Insomniac Games, onder andere diverse Ratchet & Clank titels. Zijn meeste recente game waar hij voor Insomniac Games aan werkte is Marvel Spider-Man. Voor die titel was hij Senior Engine Programmer. Op dit moment werkt hij als Senior Software Engineer bij Unity Technologies.
De carrière van Ronald Pieket Weeserik is zeer lang en lijkt altijd een technische focus te hebben gehad. Gedurende zijn gehele werkzame leven heeft hij gewerkt aan games of technologie om games mee te maken. Van kleine producties die hij voornamelijk in zijn eentje maakte, tot uiteindelijk gigantische producties met een groot een budget en grote ontwikkelteams. Op steeds weer nieuwe platforms, met nieuwe technologieën. Managementambities lijkt hij nooit te hebben gehad.
Volledige carrière:
- Software Engineer bij Aackosoft BV (januari 1985 t/m augustus 1987)
- Software Engineer bij The Sales Curve (oktober 1988 t/m oktober 1992)
- Software Engineer bij Virgin Interactie Entertainment (oktober 1992 t/m oktober 1994)
- Software Engineer bij Sega of Europe (April 1994 t/m januari 1996)
- Software Engineer bij Probe Entertainment Limited (januari 1996 t/m februari 1997)
- Software Engineer bij Visual Concepts (juni 1997 t/m december 1999)
- Software Engineer bij The 3DO Company (jamnuari 2000 t/m mei 2001)
- Technical Director bij Pandemic Studios (mei 2001 t/m november 2009)
- Senior Engine Programmer bij Insomniac Games (Mei 2010 t/m september 2019)
- Senior Software Engineer bij Unity Technologies (September 2019 t/m nu)
Bronnen:
- An interview with Ronald Pieket Weeserik, april 2017, https://codetapper.com/amiga/interviews/ronald-pieket-weeserik/
- Mobygames credits page, https://www.mobygames.com/developer/ronald-pieket-weeserik/credits/developerId,95610/
- LinkedIn profiel, https://www.linkedin.com/in/ron-pieket-222a6a17/
- Itshouldjustworktm.com, zijn blog over programmeren/ontwikkelen, archief: https://web.archive.org/web/20160108023752/http://www.itshouldjustworktm.com/
- Review Skooter in MSX Gids nr 13, pagina 50, 1997: https://archive.org/details/MSXGids/MSX%20gids%20nr.%2013/page/n51/mode/2up?view=theater
- SWIV retrospective, https://www.eurogamer.net/articles/2013-12-15-swiv-retrospective